Den 29 september genomfördes säsongens sista flygning med DC-3 Daisy, en minnesvärd tur runt Mälaren över slott och herrgårdar. Bara några dagar senare, den 2 oktober, rullades Daisy in i den välkomnande värmen i Västerås Flygmuseums hangar.
Men för våra ideellt arbetande tekniker och mekaniker var det ingen tid för vila – arbetet med Daisys underhåll måste påbörjas omedelbart. Det är mycket som ska kontrolleras och åtgärdas inför nästa års flygsäsong, så tempot måste hållas uppe för att allt ska bli klart i tid.
Underhållsarbetet påbörjas
En av de första åtgärderna är att kontrollera oljefiltren i båda motorerna, för att säkerställa att inget allvarligt fastnat i filtren, vilket kan indikera en defekt på motorn. Lyckligtvis fann man inget och båda motorerna friskförklarades.
Därefter lyftes Daisy med domkrafter så att hjulen var fria. Arbetsplattformar och trappor ställdes på plats runt motorerna, och motorkåporna lyftes av. Elförsörjning drogs fram och belysning riggades upp i och under maskinen. En mängd luckor öppnades – vissa lättåtkomliga, andra krävde noggrant skruvande.
Noggrant och dokumenterat arbete
När arbetet sedan satte igång kan det för en oinvigd se ut som att mekanikerna arbetar utan struktur, överallt på flygplanet. Men verkligheten är helt annan – allt är noggrant dokumenterat. Varje arbetsmoment är nedskrivet på så kallade ”job cards”, som detaljerat beskriver varje uppgift. När ett jobb är slutfört signeras det både av den utförande teknikern och den ansvarige chefen som har kontrollerat arbetet.
I år har över 100 job cards utfärdats, fördelat på olika områden:
- Ett tiotal job cards för vardera motorn, inklusive kontroll av tänd-, olje-, bränsle- och avgassystem, flöjling och reglage.
- Ett fyrtiotal job cards för olika el- och avionics-system, som bland annat omfattar generatorer, startmotorer, batterier, radio, pitot-rör, och belysning.
- Ett sextiotal job cards för mekaniska system, inklusive flygkropp, vingar, roder, roderlinor, landställ, bromsar, hydraulsystem, tankar, brandsläckning, dörrar och inredning.
Arbetet sker enligt fasta intervall – 12, 24 eller 48 månader – och när detta skrivs i december 2024 är en del job cards redan avslutade, medan andra är pågående och fler kommer att startas i början av 2025.
Renovering och underhåll pågår
Det som kännetecknar dessa jobb är enkla men viktiga principer: oljigt blir rent, trögt blir smort, och slitet blir bytt!
Två arbetslag med olika fokus
Arbetet utförs av två olika team: en grupp mekaniker som arbetar med Daisy varje onsdag och ”Daisyvolontärerna” som är aktiva på söndagar. Dessa volontärer guidar även och tar hand om museets besökare under Västerås Flygmuseums öppettider.
Målet är att Daisy ska vara klar och kontrollflugen senast 1 april 2025, så att vi kan påbörja medlemsflygningarna från och med 1 maj.
Text: Tomas Rinman och omarbetad av Robert Malmstedt
Foto: Tomas Rinman och Håkan Lif