Unik möjlighet att flyga fram på Östersjön!

Förväntansfulla Daisypassagerare

2014-05-04

Text: Bosse Ahlgren

Foton: Gunnar Sannergen

 

Bengt Celsing har i septembernumret 2013 av Flygande Veteraners medlemstidning skrivit en artikel om hur det är att åka motortorpedbåt i Stockholms Skärgård.

 

Nu finns återigen möjlighet för medlemmar i Flygande Veteraner att under några timmar även vara Flytande Veteraner. Det kommer alltså en ny möjlighet att flyga fram på Östersjön på en motortorpedbåt motoriserad med flera 57-liters motorer. Havets Flygande Brigad! Känns det lockande?

På Gålö, i Stockholms södra skärgård finns något fullständigt världsunikt. Där huserar Veteranflottiljen, d v s ett antal fartyg med bakgrund i marinen. Bl a ligger där tre stycken operativa motortorpedbåtar, MTB:er. De snabbaste fartyg/båtar som flottan någonsin haft. Den sjuttioåriga T26 från 1942 och T46 respektive T56 från 1957. Samtliga är motoriserade med de legendariska W18 (tre cylinderbankar med sex cylindrar) Isotta-Fraschini motorerna på 57 liter, kompressormatat, fyrventilat och 1 500 hästar per styck. Motorgodis på riktigt hög nivå!

 

 

 

 

 

 

 

Jag är sedan något år tillbaka insyltad i T26. Den minsta av de tre båtarna med dubbla motorer, och med toppfart vid leveranstesterna på en bit över 50 knop. Numera kör vi henne i c:a 40 knop för att inte de sjttioåriga motorerna ska ta för mycket stryk, men det räcker gott. Var en kan kan fundera på om motorerna låter gott när de startas upp utanför hamnen, f a då vi i år kommer att ha avgasrören utdragna i sidorna och inte under båten.

Gillar man att flyga DC3:a är det väl god sannolikhet att man gillar detta. Vi kan ta 12 personer per båt och får vi ihop minst en sådan grupp kan vi åka tillsammans. Ju fler vi blir desto bättre blir det. Ett fartyg är kul, två är väldigt mycket roligare och tre helt fantastiskt. Turen utgår från Gålö där vi tittar på torpedbåtsbasen som var aktiv 1943-1975, där det nu, som sagt, ligger ett flertal fartyg. Därefter embarkerar vi 26:an, och ev fler fartyg, smyger ut på V8:orna och en bit ut rullar W18-maskinerna igång. Vi kan t ex åka till Stabbo där resterna av en gammal skjutstation finns och 50-talskänslan är påtaglig, eller Märsgarn där den stora jagarkatastrofen inträffade på 40-talet. Målet är inte så viktigt, ”det är resan som är mödan och pengen värd”. På resmålet fikar vi, inspekterar det respektingivande maskinrummet och sedan tar vi vägen tillbaka längre ut på havet. Hela grejen tar 3-4 timmar varav cirka en timme är gång på huvudmotorerna. Låter det kul?

 

 

 

Som ni förstår är det inte gratis att köra dessa båtar. Blir vi ett gäng på 12 personer landar kostnaden på c:a 2 000 kr per näsa. Exakt kostnad fastställs när vi vet hur många vi blir. Dyrt? Säg det, men då har du åkt med kanske världens äldsta MTB med originalmaskineri, och ingen annanstans i världen kan du se så många operativa MTB:er samtidigt. Smaka på den: Ingen annanstans i världen!

Så är du/ni sugna, anmäl dig till nedanstående mailadress så ordnar jag utflykten. Och förfrågan är inte begränsad till dig som är flygande veteran. Har du kompisar, släktingar eller arbetskamrater som vill ansluta så är det bara att skrika. Förutsättningen är att vi blir minst 12 personer eller fler. Passagerare och besättning (förutom maskinarna) står/sitter utomhus och, vi tillhandahåller förstås flytvästar.

Här nedanför kan du se en film som visar ett utdrag ur förra årets tur med Flygande Veteraner på MTB, filmad från T26. 40 knop på en armslängds avstånd ÄR häftigt!

 

Så efter denna långa artikel: Är du intresserad, HÖR AV DIG! Undrar du över något så hör av dig också. Är du inte intresserad, fråga din kompis om han/hon är det.

På återhörande, och för att använda motortorpedbåtarnas slagord: "Härifrån till horisonten på 10 minuter"!

 

Vad: Åka Motortorpedbåt

Var: Gålö, Stockholms södra skärgård

När 1: Lördag den 30 augusti

När 2: Anmälan senast 2014-06-15

 

Bosse Ahlgren

boah08 ”snabelA” hotmail.com