Militär flygspaning med Daisy blev en succé!

2015-05-16

Text: Bernt Olsson, Foto och video: Robert Malmstedt

 

Årets första medlemsflygning med Daisy lördagen 9 maj 2015 blev en succé! Temat var ”flygspaning” över nedlagda militära anläggningar. Sverige har stundtals haft ett försvar men genom nedrustning har ett antal militära anläggningar avmilitäriserats och är inte längre hemliga för allmänheten. Med start i Västerås och f d Kungl Västmanlands flygflottilj F 1 på Hässlö gjorde DC-3 Daisy en tvåtimmars flygspaning över ett 10-tal av dessa anläggningar i Mälardalen och Stockholmsområdet. Kolla in bilderna och filmen från denna flygning nedan. Dagens piloter var Eric von Rosen och Billy Nilsson, mekaniker var Peter Lindström och Leif Krogstad och Margaretha Wåhlin var flygvärdinna. Bernt Olsson var reseledare.

 

Från Västerås fortsatte flygrutten via flygbasen Kjula i Eskilstuna som ingick i Bas 90-systemet i Flygvapnet och hade benämningen fält 56. Basen lades ned 2005, men fältet som numera ägs av Eskilstuna kommun, används idag för civil flygtrafik.

 

Färden gick vidare över Södermanlands regemente P 10 i Strängnäs och Malmby flygbas, fält 57, som blev nedlagd 1999. Strängnäs kommun äger numera fältet.

 

Flygningen gick vidare mot Stockholms skärgård och Muskö örlogsbas, där det finns en stor bergsanläggning med underjordiska dockor, varvsverksamhet, verkstäder, kontor och sjukhus. Marinbasen är nedlagd men viss militär verksamhet finns kvar. Det var mycket intressant att se fartygstunnlarna in i berget. Det var förbjudet område för civila båtar och flyg tidigare.

 

I det förträffligt soliga vårvädret fortsatte flygningen på 1500 fot mot f d Kungl Södertörns flygflottilj F 18 i Tullinge. Fältet bebyggs nu av bostadhus, men en del av bansystemet kan man se ännu. Efter några 360-svängar över den gamla flottiljen så gick färden vidare nordost med enastående vacker utsikt över Stockholm där vi även kunde se seglartävlingen Lidingö runt.

 

Nästa mål på kartan var Vaxholms fästning och Rindö med f d kustartilleriregementet KA 1 och Oskars-Fredriksborgs fästning. Med behagliga 360- svängar både höger och vänstervarv av piloterna Eric von Rosen och Billy Nilsson fick alla ombord tillfälle att se objekten och ta bilder.

 

Efter Vaxholm fortsatte flygningen mot Siaröfortet som var en del av försvaret av inloppet till Stockholm. Anläggningen lades ner på 60-talet och är numera vandrarhem och militärmuseum.

 

Därefter vändes turen sydväst mot Hägernäs och f d Kungl Roslagens flygflottilj/kår F 2. Där finns nu några hangarbyggnader, kanslihuset, samt en del andra byggnader kvar från flottiljtiden. Området är nu ett strandnära bostadsområde.

 

Vår flygspanings nästa nedlagda militäranläggning var fd Kungl Svea flygflottilj F 8, en gång i tiden Sveriges största flygflottilj. Där kunde vi konstatera att det pågår intensiv byggverksamhet på det gamla fältet. Barkarby har dock sparat en hel del flottiljyggnader i alla fall bakom kanslihuset.

 

Vår tvåtimmarsflygning avslutades med en tur in över Västerås stad innan landning på Hässlö. Vi vill ju visa Västeråsarna att nu är Daisy i stan!

 

Detta blev en mycket lyckad premiärflygning med mycket nöjda och entusiastiska medlemmar ombord. Många med välfyllda minneskort i kamerorna och som gärna återkommer på fler Daisyresor. Vi hade en trevlig eftersits med fika i Hässlös Flygförenings café. Flygklubben fungerade utmärkt med incheckning och boarding för oss flygande veteraner. Dessutom fri parkering vid intilliggande hangar 81. Miljön vid Hässlö Flygförening påminner om hur flygplatser var förr, då det fanns möjlighet att gå ut och kolla på flygplanen på en terrass utan höga staket och annat som hindrar.

 

Flera hade observerat Daisy denna dag och postat bilder, filmer och glada kommentarer på vår facebooksida. Vi fick även flera tackmail från nöjda passagerare efter flygningen:

 

”Tack för en fantastisk upplevelse på min (och Daisys) "premiärflygning" i lördags! Jag längtar redan till nästa gång!”

 

”Hej Bernt! Vill bara skicka och meddela att den s.k. spaningsflygningen över resterna av ett en gång i tiden ganska bra militärt försvar och med spår av ett flygvapen som var på topp. Vår resa var väl genomarbetad. Jag tyckte flygningen var mycket bra planerad informationen utmärkt och allt var ordning och reda från börja till slut.

Högsta betyg. Ha en bra dag.”